SLIK KUTTER DU MATBUDSJETTET MED 50% - 10 TRINN

Når ferien er over og man må stramme inn viser jeg hvordan du med enkle grep kan halvere matbudsjettet. Selv har jeg over tid klart meg med 3500 i måneden og kuttet budsjettet med 4500. Lyst til å prøve?

1. Lag meny for uken

Jeg forstår at det kan være vanskelig men når det først er gjort er det deilig å slippe å ha tanken: "hva skal vi ha til middag i dag" kverne rundt i hodet i løpet av dagen.

Du slipper å gå i butikken uten å vite hva du skal ha til middag og dermed falle for butikkens fristelser.

Med meny kan du sette sammen en variert og sunn meny.

Forsøk å få familien med - fordel middagslagingen samtidig.

2. Skriv handleliste

Du har sikkert hørt det hundre ganger før. Handleliste er selve fundamentet for smart shopping. Skriv ned hva du trenger for å lage ukens middager, sjekk skap og kjøleskap for hva du har. Hold deg til listen og unngå impulskjøp. Lommeboken blir tykkere og du slankere.

3. Kjøp varer som er på utgått dato.

Alle butikker selger varer med redusert pris når utgått dato nærmer seg.

Start handlerunden i denne disken, hvilke av varene på listen kan du finne her.

Oksekjøtt blir mørere ved utgått dato. Alt kan fint spises noen dager over bruk lukt og smak. Kast aldri mat!

4. Kjøp matvarer online.

Er du av typen som ikke klarer å styre unna impulskjøp kan det være billigere å kjøpe varene dine online. Selvom prisene er litt dyrere

5. Besøk innvandrerbutikker

Her vil du finne friske grønnsaker og krydder for en rimeligere penge. Se etter tørrvarer, urter, krydder, oliven, feta, tofu. Ikke vær redd for å prøve noe nytt.

6. Følg tilbudene

Alle butikker har online tilbudsflyer. Før du lager ukens shoppingliste så se hvilke tilbud som finnes.

7. Kjøp sesongens varer

Når du handler sesongens varer er de ikke bare ferske men også billige. Planlegg måltidene med tanke på hva er det som er sesong. Et tips: frys ned sommerens og høstens bær. Fantastisk med disse sommersmakene utover høsten og vinteren i smoothies.

8. Bruk rester

Kast aldri mat. Bruk rester til lunsj dagen etter eller lag en fast restedag. Mange familie har restetorsdag. Ukens rester blir til en spennende middag.

Sjekk http://matvett.no/oppskrifter/

for inspirasjon og oppskrifter.

9. Sett budsjett

Selv har jeg klart å redusere mitt matforbruk fra 8000 kr til 3500. ( Vi er 1 voksen og 1 barn på 8 år med ofte middagsbesøk fra tre voksne utflyttede barn)

Mitt viktigste middel var å sette et budsjett og holde meg til det.

Jeg opprettet egen konto og brukte fast bankkort til matkontoen. Full oversikt og man slipper å føre regnskap.

Når jeg planlegger er dagsbudsjettet 100 kr - jeg har dette i bakhodet i forhold til valgene jeg gjør.

Et enkelt tips er å kutte ned på kjøtt og erstatte med linser, bønner og grønt.

10. Ha orden i fryseren

Gjør gjerne stor innkjøp men ha orden i fryseren din.

Når du planlegger ukens middager vit hva du har og kan bruke.

Lag en egen skuff eller boks: " bruk meg først" det er dårlig økonomi og måtte kaste mat som er blitt liggende lenge. Veldig lenge.

La det gå sport i det, ha det gøy og nyt en enklere tilværelse når du kommer inn i rutinen.

Bilde: https://www.tcsworldtravel.com/blog/beyond-beaches-in-the-maldives

#smart #spare #handleliste #shopping #nowaste #matvett

2 kommentarer

House of Nicole

21.07.2017 kl.09:44

For et vakkert bildet! Gode tips. Men det som spiser mest penger er alle småinnkjøpene som blir gjort utenom ukeshandlingen.

irenglede

21.07.2017 kl.22:16

Takk for tipsene. Så bruker du alle pengene du har spart på å reise til Maldivene som du har avbildet nederst i innlegget. Hehe. ;D

Skriv en ny kommentar

Husmorskolen

Husmorskolen

51, Ski

Jeg blogger om hvordan du kan holde orden i hjem og hode. Jeg ønsker å inspirere til små forandringer i hjemmet ditt, som gjør livet litt enklere. Husmorskolen gir tips, råd og kunnskap om de huslige oppgavene. Dette er ingen rosa blogg, den er mer grønn på en måte.

Kategorier

Arkiv

hits